کشتی بریتانیایی که هدف موشک‌های شبه‌نظامیان حوثی قرار گرفته بود غرق شد

روبی‌مار نخستین کشتی است که در اثر حملات حوثی‌ها در دریای سرخ غرق شده است و با فرورفتن آن در آب، ۴۱هزار تن مواد شیمیایی وارد دریا شد

مقام‌های دولت قانونی یمن و منابع خبری روز شنبه دوم مارس، از غرق شدن روبی‌مار، کشتی بریتانیایی که چند روز پیش در دریای سرخ هدف حمله شبه‌نظامیان حوثی یمنی قرار گرفته بود خبر دادند. 

روبی‌مار اولین کشتی است که در اثر حملات حوثی‌ها در دریای سرخ که پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل شدت گرفت، در دریا غرق شده است. 

شبه‌نظامیان حوثی در یمن و شبه‌نظامیان حماس در نوار غزه، هر دو از گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند. حوثی‌ها گفته‌اند که در جنگ حماس و اسرائیل، در همبستگی با حماس به کشتی‌های اسرائیلی یا مرتبط با آن کشور حمله می‌کنند، هرچند حملات آنها به ترابری دریایی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن کشتی‌های کشورهای مختلف جهان را هدف قرار داده است و حمل‌ونقل دریایی از طریق آبراه حیاتی دریای سرخ برای محموله‌های انرژی و کالا که از آسیا و خاورمیانه به اروپا حرکت می‌کنند، مختل شده است.

در حال حاضر، بسیاری از کشتی‌ها برای در امان ماندن از حملات حوثی‌ها از مسیر دریای سرخ پرهیز کرده و مسیر دورتری را طی می‌کنند.

غرق شدن روبی‌مار چنان که خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است احتمالا موجب افزایش نرخ بیمه برای کشتی‌های باربری خواهد شد و به شکل بالقوه می‌تواند تورم جهانی را افزایش دهد.

کشتی روبی‌مار در ۱۸ فوریه در تنگه باب‌المندب هدف موشک‌های قرار گرفت که حوثی‌ها از خاک یمن شلیک کردند و دچار آسیب جدی شد به طوری که نیمی از آن زیر آب رفته بود و خدمه آن با کمک کشتی‌های امدادرسان آن را ترک کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت رسمی یمن و همچنین مقام‌های بین‌المللی یک هفته پیش هشدار داده بود که محموله بار این کشتی یک خطر عمده زیست‌محیطی است و باید هر چه زودتر برای مقابله با آن اقدام شود. 

بیانیه دولت یمن گفته بود که کشتی حامل محموله بزرگ آمونیاک و نفت است و می‌بایستی از نشست مواد خطرناک به دریا جلوگیری شود. سنتکام، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، نیز گفته بود که این کشتی حامل ۴۱ هزار تن بود و ورود این مواد به دریا فاجعه زیست‌محیطی به بار خواهد آورد. 

شبکه خبری العربیه نیز نوشت که کشتی روبی‌مار متعلق به لبنان و ثبت‌شده در بریتانیا است و با پرچم بلیز حرکت می‌کند و هنگامی که هدف دو موشک بالستیک حوثی‌ها قرار گرفت ۴۱ هزار تن کود حمل می‌کرد. 

دولت به رسمیت‌شناخته شده و تبعیدی یمن که از سال ۲۰۱۵ تحت حمایت ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی قرار دارد اعلام کرد که روبی‌مار در شامگاه جمعه به علت طوفان در دریای سرخ غرق شد. این کشتی پس از حمله حوثی‌ها به مدت ۱۲ روز در دریا رها شده بود. هفته گذشته گفته شد که قرار است روبی‌مار به بندری در جیبوتی یا عدن یدک‌کش شود. 

احمد عوض بن مبارک، نخست وزیر دولت رسمی یمن گفته است که این یک فاجعه جدید برای کشور و مردم یمن است و در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس نوشت: «ما هر روز هزینه ماجراجویی‌های شبه‌نظامیان حوثی را می‌پردازیم که با فرو بردن یمن در فاجعه کودتا و جنگ متوقف نشده است.»

تصاویر ماهواره‌ای سازمان «پلنت لب» که آسوشیتدپرس آنها را دیده است قایق‌های کوچکتر در کنار روبی‌مار را در روز چهارشنبه نشان می‌دهد. این تصاویر نشان می‌دهد که کشتی به آهستگی زیر آب می‌رود اما کماکان شناور است. 

شرکت امنیتی خصوصی «آمبری» نیز به طور جداگانه در روز جمعه در مورد یک حادثه مرموز در رابطه با روبی‌مار گزارش داد و گفت:‌ «بر اساس گزارش‌ها، در جریان یک واقعه امنیتی در روز جمعه، شماری یمنی آسیب دیدند.» آمبری توضیح بیشتری نداد و هیچ‌یک از دو طرف مدعی قدرت در یمن ادعای حمله جدید به کشتی را مطرح نکرده‌اند.

تصویر ماهواره‌ای که روز جمعه از شرکت «مکسار تکنولوژیز» گرفته شد، حاکی از آسیب جدید ناشی از انفجار است که در تصاویر قبلی دیده نشده بود.

بیشتر از جهان